Nedsættelse af Pecora-kommisioner

Siden efteråret 2007 har en international kampagne under ledelse af den amerikanske økonom og statsmand Lyndon LaRouche forsøgt at få etableret »Pecora-kommissioner« til at afsløre den finansielle svindel og de bedrag, der ligger bag den nuværende finanskrise. Navnet hentyder til de høringer som Det amerikanske Senats Bank- og Valutakomité satte i gang 1932 for at undersøge de begivenheder, der førte til krakket i 1929.
Komitéen ansatte advokaten Ferdinand Pecora til at lede undersøgelsen, og han afdækkede under stor mediebevågenhed, hvorledes Wall Street havde svindlet og bedraget deres klienter, beriget sig selv, og hele tiden haft fuld kontrol over politikerne i Washington.
Pecora-høringerne banede vejen for det strenge regelsæt til at kontrollere de finansielle aktører og finansmarkederne, som Roosevelt efterfølgende fik indført, bl.a Glass-Steagall-lovgivningen, der betød en adskillelse af normale bankaktiviteter og finansiel spekulation gennem investeringsbanker. Denne lov var i kraft indtil 1999, hvor den blev fjernet af den daværende finansminister Larry Summers, noget der i høj grad var med til at skabe den nuværende finanskrise. Det er samme Summers, der nu er lederen af Obamas økonomiske råd!
I den seneste tid er stadig flere andre amerikanske politikere begyndt at kræve en sådan undersøgelseskommission. Ved en høring i Det amerikanske Senats Bank komité den 4. februar 2009 holdt senator Shelby en passioneret tale, hvor han opfordrede til en sådan Pecora-kommission i stedet for blot at have en senatshøring.
»Selv en håndfuld høringer rækker ikke til, hvad der er påkrævet i disse ekstraordinære tider. I stedet mener jeg, at denne komité må foretage en komplet og grundig undersøgelse af de markedsmekanismer, reguleringer og økonomiske forhold, der har skabt krisen. Komitéen bør høre vidnesbyrd fra alle de relevante involverede og producere en skriftlig rapport af, hvad den kommer frem til. Det arbejde mener jeg er afgørende, hvis vi vil komme frem til tiltag, som kan ende krisen og forhindre at det sker igen«, sagde Shelby. Efter at have påpeget de manglende resultater og den manglende gennemskuelighed i regeringens tiltag overfor krisen hidtil, fremførte Shelby, at »den bedste præcedens for denne type undersøgelse er Pecora-høringerne, der ledte til vedtagelsen af børslovgivningen og dannelsen af Det amerikanske Finanstilsyn.«
Den 24. april fremsatte kongresmedlem John Dingell så et lovforslag om en sådan undersøgelse, og skrev til formanden for repræsentanthuset: »Ligesom vore forgængere gjorde det efter børskrakket i 1929, bør vi grundigt undersøge de usmagelige metoder, der benyttes af den finansielle sektor og som har ført vores nation ud i en økonomisk afgrund af gigantiske proportioner, så vi kan forhindre at det kan ske igen.« Han fortsatte at en sådan kommission bør »skabe et faktuelt grundlag, der kan bruges til vedtage en lovgivning, der reetablerer et strengt regelsæt for finanssektoren.«
De amerikanske senatorer Johnny Isakson and Kent Conrad fremsatte samme måned et lovforslag med krav om en sådan undersøgelse under ledelse af eksterne eksperter, og i begyndelsen af maj fremsatte senatorerne Byron Dorgan og John McCain et forslag om nedsættelsen af en senatskomité til en sådan undersøgelse.

Høringer i Europa
Andre lande har også taget ideen op. I Island har man allerede nedsat en undersøgelseskommission på tyve mand til at kaste lys over, hvad der egentlig førte til sammenbruddet af de islandske banker og den dybe islandske krise. Holdet har ansat fem udenlandske eksperter, deriblandt den kendte norsk-franske finansielle specialist Eva Joly, der tidligere havde stor succes med at afdække fransk korruption i sager med bl.a. Crédit Lyonnais og Elf Aquitaine.
I Holland har parlamentet udpeget en kommission, der skal undersøge årsagerne til den nuværende finansielle krise. Kommissionen ledes af Jan De Witt, der er juridisk ordførende for Socialistpartiet, det største oppositionsparti. Kommissionen er bemyndiget til at indkalde og afhøre personer. De indkaldte vil ikke være under ed, men det kan ændres, hvis det viser sig nødvendigt. Undersøgelsen forventes at vare et år og vil have to faser. I løbet af de første seks måneder, vil man fokusere på at undersøge de love, der enten manglede eller var utilstrækkelige, så krisen kunne opstå. I den anden fase vil man undersøge, hvordan regeringen har håndteret krisen, især i forbindelse med bankerne ING og Fortis.
I Danmark har Schiller Instituttet adskillige gange opfordret til nedsættelsen af en sådan Pecora-kommission i Folketinget, senest ved et foretræde for Folketinget Politisk-Økonomiske Udvalg den 5. februar 2009. Nu er der også andre der har meldt sig på banen. Den 10. maj fremførte Frank Aaen, formand for Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg, kravet om en sådan finansiel undersøgelseskommission på Enhedslistens partikongres og blev bakket op af Socialdemokratiet i kravet om en sådan undersøgelse.
Det store spørgsmål er, om regeringen og Dansk Folkeparti vil blokere for en sådan undersøgelse, eller at de mener at tiden er kommet, til at sætte det danske samfunds og befolkningens interesser forud for spekulanternes og finanssektorens. Som det kan læses i lederen på side 2 i denne avis, er der mange spørgsmål en sådan dansk Pecora-kommission må tage op.