Kontakt os: +45 53 57 00 51 eller si@schillerinstitut.dk

Politisk Orientering, 17. maj, 2017:
Bælt & Vej Forum i Beijing:
Et historisk skift til en ny, retfærdig, økonomisk verdensorden. Se også 2. del.

Politisk Orientering, 17. maj, 2017:
Bælt & Vej Forum i Beijing:
Et historisk skift til en ny, retfærdig, økonomisk verdensorden. Se også 2. del.
image_pdfimage_print

Politisk orientering med sidste nyt v/ Tom Gillesberg

Video 2. del:

2 Kommentarer

  1. Christian Bisgaard 7 år siden

    Jeg har et ganske banalt spørgsmål : Der bliver talt meget varmt omkring den nye silkevej og om de meget store beløb som er blevet afsat til projektet, men hvor mange kilometer af den nye silkevej er egentlig blevet realiseret ?

    Med realiseret mener jeg bygget. Det er igen den lidt simple ingeniør, der stiller spørgsmålet.

    Hvis man ikke bygger det i praksis, så har det jo ingen værdi.

    Hvem har iøvrigt ledelsen af projektet ?

    Det må være et ganske omfattende arbejde med koordinering af projektet med så mange lande involveret.

    Hvem bestemmer kapaciteten af transport systemerne for de enkelte strækninger ?

    Hvordan fordeler man omkostningerne mellem de enkelte deltagere ?

    Hvis man tænker lidt over ovennævnte sprørgsmål, så tror jeg at man må erkende at realisering af et sådant projekt bliver meget kompliceret.

    Det betyder selvfølgelig ikke at et sådant projekt kunne have en meget gavnlig effekt på den økonomiske udvikling i de områder, der bliver berørt.

    Min bror, han er iøvrigt også ingeniør. Han siger følgende : “Jo mindre man kender til tingene jo lettere ser det ud”.

    Det vil sige, at hvis man ikke kender noget til noget som helst overhovedet. Ja, så ser det hele meget enkelt og simpelt ud at realisere.

    Det er først, når man bygger projekterne i praksis, at man forstår hvor mange problemer man kan løbe ind i.

    Så længe det hele er snak og på papir, ja så går det jo altsammen.

    Det var et lidt surt opstød fra en gammel ingeniør, der har prøvet en del i praksis.

    Med venlig hilsen

    Christian Bisgaard

    • Anne Nielsen 7 år siden

      Kære Christian Biisgård,
      Jeg giver dig her et link til den Kinesiske Folkerepubliks webside om Bælt & Vej-initiativet, hvor du løbende kan holde dig orienteret om deres planer, fremskridt m.v. Der er også en kontaktfunktion, hvor du kan prøve at stille dine detaljerede spørgsmål om, hvor meget, de har fået bygget, og hvem, der bestemmer de enkelte detaljer. http://english.gov.cn/beltAndRoad/
      Det virker lidt, som om det er gået fuldstændig hen over hovedet på dig, at Kina netop har været vært for Bælt & Vej Forum, der har set deltagelse af ikke færre end 29 statsoverhoveder og utallige delegationer fra mange lande på højt niveau, hvor der er indgået utallige aftaler om projekter inden for rammerne af Bælt & Vej. Vi har dækket disse begivenheder intensivt. Jeg kan dårligt tro, at Xi Jinping og alle de involverede statsoverhoveder, ministre, erhvervsfolk og fagfolk (herunder selvfølgelig også ingeniør- og konstruktionsfirmaer), der kommer fra omkring 100 lande eller så, på alle kontinenter, gider stille op i Beijing, hvis de er af den opfattelse, at ’det ser lettere ud, jo mindre, vi ved om tingene’!
      Jeg vil foreslå dig, at du grundigt læser alle vore artikler om Bælt & Vej/Silkevejen, via de relevante tags, eller hovedkategorien Infrastruktur. Dér kan du også læse om den storstilede finansiering i form af langsigtede lån til de enkelte projekter i de enkelte lande, fra de til dette formål oprettede, nye finansinstitutioner og disses specifikke formål (AIIB, Silkevejsfonden, Ny Udviklingsbank m.fl.).
      Det kan da godt være, det virker overvældende at gå i gang med disse enorme byggeprojekter, med højhastighedsjernbaner over samtlige kontinenter, inklusive en forbindelse over Beringstrædet. I Tibet har kineserne færdigbygget verdens højeste jernbanestrækning over særdeles vanskeligt terræn, hvor de har måttet ’opfinde’ nye konstruktionsmetoder til formålet. Man planlægger udvikling af Arktis. Det er jo selvindlysende, at der til alle disse dristige projekter er knyttet tusindvis af bl.a. de absolut højest kvalificerede ingeniører i verden. Jeg er ret sikker på, at ’de ved noget om tingene’.
      Og så taler vi ikke engang om rumforskning og rumrejser til fjerne kloder, minering på Månen, osv., som er fuldstændigt ukendt land, der vil kræve en konstant strøm af nye opdagelser.
      Du kan jo også forsøge at få svar på, hvor mange kilometer, der nu er bygget i de forskellige lande, hvor mange havne, lufthavne, kanaler, veje, broer osv., ved ganske enkelt at henvende dig til alle disse landes ambassader og stille sådanne spørgsmål dér.
      Du kan som sagt også læse vores kategori ’Infrastruktur’, vor vi bl.a. med jævne mellerum udgiver en rapport, ’Det sker i verden’, med de seneste opdateringer. [Tag: Infrastruktur videnskab teknologi Det sker i Verden]
      Men alt dette er jo blot midlet, der fører frem til målet: at skabe en jordklode, hvor de p.t. 7 mia. mennesker kan leve en menneskeværdig tilværelse. Tilstandene i verden er i overvældende grad ganske forfærdelige. Alene dét bør vel være anledning til at smøge ærmerne op og bruge hele vores nuværende viden og knowhow, som er betragtelig, til at få bugt med denne sørgelige og inhumane tingenes tilstand. Som Kina, der har løftet ikke mindre end 700 millioner mennesker ud af svær fattigdom. Der er endnu mange sådanne millioner i hele verden.
      Det er ikke hele det ’forhindringsløb’ af vanskeligheder, man ser for sig, der vil sikre projektets gennemførelse, og dermed en total ændring af Jordens ansigt og dens menneskers velfærd. Det er derimod menneskets iboende kreativitet, der har evnen til hele tiden at komme med nye opdagelser, nye løsningsmuligheder, til netop løsning af vanskelige problemer, der hidtil har syntes uoverstigelige. Det er et fællesprojekt, der kun kan løses, hvis hele verden samarbejder. Det er det, der hedder det Nye Paradigme, og en Ny Økonomisk Verdensorden.
      God fornøjelse med din fortsatte udforskning. Hils din bror.
      Venlig hilsen
      Anne Stjernstrøm.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*