Kontakt os: +45 53 57 00 51 eller si@schillerinstitut.dk

Imponerende liste over store Bælt & Vej-projekter

Imponerende liste over store Bælt & Vej-projekter
image_pdfimage_print

12. maj, 2017 – I modsætning til europæiske publikationer, der konstant himler op mod Kina med en geopolitisk polemik for regimeskifte uden at sige ret meget om de økonomiske projekter, så udgiver avisen Times Live i Sydafrika en imponerende liste over store projekter under Bælt & Vej-initiativet – inklusive flere i Europa.

* I Afrika vil initiativet inkludere den 471 km lange jernbane mellem Nairobi og Mombasa ved det Indiske Oceans kyst. Passagertog vil fare af sted med 120 km/t, og godstog vil køre med 80 km/t og medtage 25 million tons gods om året.

* Kina-Europa Jernbaneekspressen – der for nylig gennemførte en meget omtalt prøvekørsel mellem Beijing og London – omfatter i alt 51 jernbaneforbindelser, der forbinder 27 kinesiske og 28 europæiske byer, med godstog, der tilbyder kortere transporttid end ruterne over havet.

* En planlagt, 418 km lang jernbaneline mellem Kina og Laos forsøger at blive den første, udenlandske rute, der er tilkoblet det udstrakte jernbanesystem i Kina. Når den først er færdig, vil den blive den længste og hurtigste i det sydasiatiske land.

* Endnu et 873 km langt højhastigheds-jernbaneprojekt vil forbinde den kinesisk-thailandske grænse med Thailands havne. Det vil transformere den sydvestlige Yunnan-provins til et handelsnav, der eksporterer Kinas varer til de sydasiatiske markeder.

* Tre statsejede kinesiske selskaber købte Tyrkiets tredjestørste havn, Kumport, som anses for at være et vigtigt knudepunkt mellem »Bæltet« og »Vejen«.

* I Pakistan åbnede en handelsrute i november, der forbinder den sydvestlige Gwadar-havn ved det Arabiske Hav med Kashgar i Kinas nordvestlige Xinjiang-provins. Gwadar vil give Kina en mere sikker og direkte adgang til det olierige Mellemøsten end søfarts-handelsruten, som Kina i øjeblikket anvender gennem Malaccastrædet. En ny, international lufthavn vil også blive bygget i Gwadar. Afgørende for projektet i Pakistan er renoveringen af en 487 km lang vej, der er en del af Kinas eneste rute over land til Mellemøsten.

* Kina og Malaysia er i gang med at bygge en industripark i Kuantan, Malaysia, for stål og aluminium forarbejdning og forarbejdning af palmeolie.

* I det østlige Europa tog man det første spadestik til en Kina-Belarus industripark for højteknologiske foretagender i Minsk i juli 2014, den største industripark bygget af det asiatiske land i udlandet. Belarus er desuden medlem af den Eurasiske Økonomiske Union.

Foto: Fra den kinesiske video med Xi Jinping, ’Hvorfor jeg foreslog Bælt & Vej’, https://schillerinstitut.dk/si/?p=19502

0 Kommentarer

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*