Et skridt mod en fast Kattegat-forbindelse

Den 21. december 2018 — Schiller Instituttet har siden 2006 foreslået bygningen af en Kattegatforbindelse med en magnettogstrækning mellem København og Aarhus som en del af et dansk magnettognet. Så kan man rejse mellem Danmarks to største byer på 25 minutter! Schiller Instituttets forslag blev landskendt pga. Schiller Instituttets Venners’ valgplakat i forbindelse med folketingsvalget i 2007: Efter finanskrakket: Magnettog over Kattegat.

Nu er der kommet nyt i sagen. Schiller Instituttet hilser udviklingen velkommen, men advarer imod, at man bygger Kattegatforbindelse uden en magnettog/hurtigtogforbindelse. Så går vi glip af at forbinde hele Danmark med moderne infrastruktur og dermed chancen for en gang for alle at afskaffe ideen om “udkantsdanmark”. Biler kan gøre meget godt men kan ikke transportere folk let hurtigt og billigt mellem Danmarks to største byer på under en halv time.

Et uddrag fra Transportministeriets pressemeddelelse fra den 20. december 2018 lyder:

Forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat

Regeringen og Dansk Folkeparti udmønter nu 60 mio. kr. fra finansloven for 2019 til at igangsætte to forundersøgelser af en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat. Parterne tager dermed næste skridt mod en fast forbindelse, som vil kunne spare trafikanterne for op til halvanden times kørsel.

Foreløbige beregninger pegede i foråret på, at en ren vejforbindelse over Kattegat sandsynligvis kunne betales af brugerne alene. Altså uden bidrag fra statskassen. Det var et resultat og et potentiale, som transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen ville have undersøgt nærmere. På den baggrund satte han sammen med regeringspartiernes og Dansk Folkepartis transportordførere gang i en grundigere screening af mulighederne for en fast vejforbindelse over Kattegat.

Resultatet heraf foreligger nu. Sammenfattende vil en vejforbindelse være et økonomisk rentabelt projekt, som potentielt kan realiseres uden økonomisk bidrag fra staten.

Omvendt vil en kombineret vej- og jernbaneforbindelse kræve et økonomisk bidrag fra staten på i størrelsesordenen 40-50 mia. kr. og medføre et betydeligt samfundsøkonomisk tab. Men for at sikre bred politisk forankring og et sammenligneligt samt aktuelt grundlag, når der skal tages stilling til, om en eventuel VVM-undersøgelse skal sættes i gang, vil regeringen og Dansk Folkeparti igangsætte forundersøgelser af en ren vejforbindelse samt en kombineret vej- og jernbaneforbindelse….

Forundersøgelserne sættes i gang primo 2019 og forventes at være færdig i løbet af 2021, hvorefter der vil kunne sættes gang i en VVM-undersøgelse, som danner det endelige beslutningsgrundlag for en anlægslov.

De øvrige partier (S, SF og RV) i forligskredsen bag Aftale om en grøn transportpolitik fra 2009 vil blive tilbudt at tilslutte sig aftalen.”

Hele pressemeddelelsen kan læses her: Forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat