Global Times skildrer eksplosionen i det igangværende BRI-jernbanebyggeri, som giver udvikling til hele kloden

Ikke korrekturlæst

Richard Freeman

24. december 2024 .

Kinas regeringsforbundne Global Times gør i sin GT Voice-klumme den 23. december med titlen »BRI Development Vital in Improving Global Connectivity Landscape« det klart, at Bælte- og Vej-Initiativets jernbaneprogram, der skaber et nyt paradigme, går fremad med øget hastighed, og at påstande om, at det er gået i stå, er fuldstændig forkerte.

Artiklen begynder: »Med stadige fremskridt i byggeriet og planlægningen af jernbanenettet, der spænder over Sydøstasien og Eurasien, vil infrastrukturindsatsen, der har til formål at omforme de globale forbindelser, tilføre ny vitalitet til udviklingen, stabiliteten og freden i både regionen og verden som helhed.«

Global Times bemærker, at den vietnamesiske premierminister Pham Minh Chinh søndag den 22. december »sagde, at Vietnam inden udgangen af næste år vil begynde at bygge en ny jernbane, der vil løbe fra den største nordlige havn i Haiphong City gennem [hovedstaden] Hanoi til Lao Cai-provinsen, der grænser op til Kina.« Uden at det nævnes i artiklen, er det faktisk China Railway Construction Corporation (CRCC), der bygger den 417 km lange jernbane. Global Times bemærker begejstret: »Nyheden kommer kun få dage efter, at Kirgisistans præsident Sadyr Japarov fredag [20. december] meddelte, at byggeriet af jernbanen mellem Kina, Kirgisistan og Usbekistan officielt vil blive påbegyndt den 27. december, rapporterede det usbekiske nyhedssite kun.uz.« China Railway Construction Corporation bygger den 523 km lange linje, som allerede er i gang, og som vil gøre det muligt for varer og mennesker at strømme ind og ud af Centralasien og etablere permanent produktivitet i regionen.

Efter at have bemærket, at Kina »effektivt væver et stort og indviklet transportnetværk sammen … mellem Kina, Sydøstasien og Centralasien«, giver Global Times en tour d’horizon over, hvad det sammen med de deltagende landes jernbaneingeniører og faglærte arbejdere har opnået i fællesskab under Bæltet og Vejen: »Kina har i fællesskab fremmet en række store infrastrukturprojekter i Sydøstasien, herunder Kina-Laos-jernbanen, højhastighedsjernbanen Jakarta-Bandung, Kina-Thailand-jernbanen og East Coast Rail Link (ECRL) mega-jernbaneprojektet i Malaysia. Den vellykkede gennemførelse af disse projekter har ikke kun fremskyndet processen med regional konnektivitet, men har også åbnet et stort råderum for fremtidigt samarbejde og udvikling.” Dette forbinder hele Asien.

Det er svært for indbyggerne i de vestlige lande, som er vant til at se godstog buldre af sporet, passagertog, der ankommer til stationen en halv til en hel time for sent, og vejhuller, der opsluger biler, at forestille sig, at en helt ny verden af produktivitet trives på den anden side af kloden. USA og Europa kan drage fordel af og deltage i processen, hvis de dropper deres geopolitik og spekulative finansboble og tager imod Kinas, Ruslands og andre nationers velvillige hænder, så de kan være med til at opbygge denne nye verdensorden.

Foto: CC/N509FZ