
EU-parlament  vedtager  at
indføre modforholdsregler
imod  russisk
»informationskrig«
23. nov., 2016 – »Den, guderne vil tilintetgøre, gør de først
vanvittig« – dette gamle ordsprog er stadig sandt.

I dag vedtog EU-parlamentet en resolution, der kræver, at EU
»responderer  til  informationskrigsførelse«  fra  Rusland.  De
russiske nyheds-websider RT og Sputnik skulle angiveligt være
blandt de farligste »redskaber for russisk propaganda«.

Zero Hedge rapporterer, at 691 parlamentsmedlemmer tog del i
afstemningen: 304 stemte for den ikke-lovgivende resolution,
der bærer titlen, »EU’s strategiske kommunikation skal indføre
modforholdsregler mod propaganda fra tredjepart«. Der var 179
parlamentsmedlemmer, der stemte imod, og 208 undlod at stemme.
Zero Hedge rapporterer, at dokumentets forfattere rent faktisk
sidestillede modforholdsregler mod Rusland med modstand mod
Daesh (ISIS) terrorgruppen og opfordrede EU-medlemslande til
at øge finansieringen til kontra-propagandaprojekter.

Resolutionen var skrevet af parlamentsmedlem Anna Fotyga, et
polsk medlem af de Europæiske Konservatives og Reformisters
(ECR) gruppe. Gruppen hævder, at Moskva har til hensigt at
»anstifte frygt og dele Europa« og kræver forholdsregler til
imødegåelse  af  den  angivelige  russiske  propagandatrussel.
Fotyga  hævder,  at  Moskva  yder  finansiel  støtte  til
oppositionspartier og organisationer i EU-medlemsstater, som
forårsager disintegration internt i blokken.

Som følge heraf skal de russiske nyhedsnetværk RT og Sputnik,
Rossotrudnichestvo Statslige Agentur og Russkiy Mir (Russia
World) Foundation angiveligt være blandt Ruslands mest truende

https://schillerinstitut.dk/si/2016/11/eu-parlament-vedtager-indfoere-modforholdsregler-imod-russisk-informationskrig/
https://schillerinstitut.dk/si/2016/11/eu-parlament-vedtager-indfoere-modforholdsregler-imod-russisk-informationskrig/
https://schillerinstitut.dk/si/2016/11/eu-parlament-vedtager-indfoere-modforholdsregler-imod-russisk-informationskrig/
https://schillerinstitut.dk/si/2016/11/eu-parlament-vedtager-indfoere-modforholdsregler-imod-russisk-informationskrig/


»propaganda-redskaber«, der må imødegås.

På  helt  utrolig  vis  anbringer  EU-dokumentet  også  russiske
medieorganisationer  »på  linje  med  terrorgrupper,  såsom
Islamisk Stat«.

Den  russiske  præsident  kritiserede  skarpt  resolutionen  og
sagde, at det demonstrerer »politisk degradering« mht. »ideen
om demokrati«. Putin sagde, » … De [europæiske embedsmands-]
’lærere’ [har altid sagt til os], at den mest ondsindede måde
at håndtere modstandere på er at forbyde noget, og at det ikke
er i overensstemmelse med demokratiske principper og normer.
En åben diskussion er altid den bedste måde.«

Putin  konkluderede,  at  EU-parlamentets  resolution  er  et
»åbenlyst  tegn  på  degraderingen  af  det  vestlige  samfunds
vision om demokrati«.

 

Putins besøg i Berlin sætter
skub i krigspropagandisterne
19. okt., 2016 – Den russiske præsidents deltagelse ved mødet
af »Normandiet-gruppen af Fire« i Berlin i aften møder intens
misbilligelse  fra  de  mange  krigs-fortalere  og  »NATO-
forsvarere« i Tyskland – efter Tysklands ledende massetabloid-
avis, Bildzeitungs mening, har Merkel simpelt hen en moralsk
forpligtelse  til  at  trække  en  streg  og  levere  en  slags
overhaling for Putins påståede »brutale handlinger«: tre (!)
krige (Ukraine, Krim, Syrien), nedskydning af passagerflyet
MH17, bombningen af hospitaler og børn i Aleppo, osv.

https://schillerinstitut.dk/si/2016/10/putins-besoeg-berlin-saetter-skub-krigspropagandisterne/
https://schillerinstitut.dk/si/2016/10/putins-besoeg-berlin-saetter-skub-krigspropagandisterne/


En ny propagandaskabelse, Kremlin Watch Monitor, der udgives
af Tænketank for Europæiske Værdier med hjemsted i Prag, havde
følgende erklæring: »Vi bruger denne ugentlige anledning med
tildeling af Ugens Putin-versteher for at sætte fokus på de
mest åbenlyse forsøg, bevidst eller ej, på at være Kremls
håndlanger og assistere det med at sprede sine synspunkter i
hele Europa. Vi mener, at det på denne ceremonielle måde er
nødvendigt at forstå, at, uden disse ’små hjælpere’, kunne den
russiske  misinformations-kampagne  aldrig  få  sin  nuværende
udstrækning.«

»Den første ’Ugens Putin-versteher’ (tilnærmelsesvis ’Putin-
sympatisør’, -red.), som blev valgt af Kremlin Watch Monitors
læsere,  er  den  tidligere  tyske  general  i  luftvåbnet  og
tidligere formand for NATO’s Militærkomite, Harald Kujat.«

Tænketankens  propagandistteam  udgøres  for  det  meste  af
tjekkiske,  slovakiske  og  polske  studenter  og
universitetsstuderende  ved  Karlsuniversitetet  i  Prag.  Af
særlig interesse i holdets sammensætning er imidlertid Johana
Grohova, en mangeårig, tidligere journalist i Bruxelles for
tjekkiske aviser, og også en tidligere pressetalskvinde for
tre udenrigsministre i den Tjekkiske Republik. Det passer i
sammenhængen, at hun i sit CV selv nævner arbejde for British
Council:  »Det  Britiske  Råd  er  Det  forenede  Kongeriges
internationale  organisation  for  kulturelle  relationer«,  som
organisationen præsenterer sig selv.

Foto:  General  Harld  Kujat,  udnævnt  til  første  'Putin-
versteher'.


