18. dec., 2017 – I sammenligning med andre, lange passager er de passager, der refererer til den Nye Silkevej, relativt korte, men Østrigs nye koalitionsregerings forpligtende engagement til landets aktive rolle i realiseringen af ruten erklæres udtrykkeligt: I »køreplanen« for udenrigspolitiske mål erklærer regeringens program: »Særlig opmærksomhed på nye, geopolitiske situationer med et fokus på Kina i formuleringen af en udenrigspolitisk strategi for Østrig.«
Senere siger programmet: »Østrig ligger i midten af Europa og repræsenterer således alene ved sin geografiske beliggenhed et vigtigt knudepunkt. Denne position kan få yderligere stor fordel af en stærkere udvikling af de trans-europæiske net. Vi må sikre os, at store, over-regionale og geostrategiske infrastrukturprojekter, som f.eks. det planlagte Silkevejsprojekt og ligeledes bredsporsprojektet, ikke går uden om Østrig, men at vi er en del af det, som et knudepunkt.«
Dette afsnit af programmet omfatter en »forpligtelse til, og del i, den ’Nye Silkevejs’ jernbaneprojekt, en håndtering, der er forenelig med miljøet, af råvarestrømmen fra Østeuropa og Asien via jernbane; skabelse af reelle værdier, der ikke går uden om Østrig, (men) realisering af projektet for konstruktion af en bredsporet jernbane til Wien«. Desuden tilføjer programmet Østrigs plan om at gøre fragttransporten på Donau mere effektiv.
Østrig er hermed den første regering i Europa, der hidtil har en erklæret forpligtelse til den Nye Silkevej i et regeringsprogram. En mere detaljeret reference og definition af prioriteringer forventes at blive offentliggjort snart af Transportministeriet, hvis nye chef, Norbert Hofer, allerede offentligt har tilkendegivet, at han anser den Nye Silkevej for én af prioriteringerne.
Foto: Norbert Hofer fra Østrigs Frihedsparti (FPÖ) har været Østrigs minister for infrastruktur siden 18. dec., 2017.