Helga Zepp-LaRouches tale ved EIR’s online seminar d. 22. oktober 2025
Ikke korrekturlæst
22. oktober 2025 (EIRNS) – Schiller Instituttets grundlægger, Helga Zepp-LaRouche, fremsatte følgende bemærkninger ved dagens EIR-arrangement: »Beringstrædet-tunnelprojektet kan indlede en ny æra med fred gennem udvikling.«
Helga Zepp-LaRouche: Hej til jer alle. Jeg må sige, at det er en stor glæde for mig at tale om Beringstrædet tunnelen, for i modsætning til mange kynikere, der kun ser dollartegn for deres øjne og tror, at dette vil føre til et enormt investeringspotentiale – hvilket det uden tvivl vil – tror jeg på et mere grundlæggende niveau, at realiseringen af Beringstrædet tunnelen potentielt og meget sandsynligt er svaret på, om vi får krig eller fred. For hvis vi kan nå til enighed mellem de to største atommagter i verden om at erstatte konfrontation med samarbejde – til gavn ikke kun for disse to lande, men for alle lande i verden – kan det være det vendepunkt, der markerer afskeden med det nuværende, ekstremt farlige øjeblik i historien.
Hvad vi skal gøre med Beringstrædet, er ligetil. Min afdøde mand, Lyndon LaRouche, promoverede allerede opførelsen af Beringstrædet Tunnelen så tidligt som i 1978, hvor han begyndte at nævne og skrive om den. Senere deltog han i en meget vigtig konference i SOPS, Det Russiske Råd for Studier af Produktive Kræfter – en fælles institution under Det Russiske Videnskabsakademi og det russiske ministerium for økonomisk udvikling. Han præsenterede et papir om emnet, og også hr. Razbegin, som jeg hermed hilser meget hjerteligt velkommen, deltog samme år i en konference, vi afholdt med Schiller Instituttet i den tyske by Kiedrich, hvor han bidrog med et vigtigt papir.
Det stod hele tiden klart for os, at forbindelsen mellem Amerika og det eurasiske kontinent ville åbne en afgørende akse i det, vi senere udarbejdede som rapporten »Den nye Silkevej bliver Verdenslandbroen«, der præsenterede idéen efter, at præsident Xi Jinping i 2013 i Kasakhstan havde annonceret Den Nye Silkevej som Kinas vigtigste projekt. Vi offentliggjorde denne undersøgelse om Verdens Landbroen – idéen om, at vedvarende infrastrukturudvikling i sidste ende åbner alle kontinenter gennem et netværk af korridorer, tunneler og broer, så hele verden bliver forbundet. Hvis man bygger Beringstrædet Tunnelen, vil man inden for få år kunne rejse med hurtigtog fra den sydlige spids af Argentina eller Chile hele vejen op gennem Latinamerika, via Mellemamerika, Nordamerika, Canada og Alaska, gennem tunnelen til Sibirien og videre ad Den Transsibiriske Jernbane, under Gibraltar, og til sidst ende ved Kap Det Gode Håb i Afrikas sydligste punkt. Naturligvis vil hele Eurasien blive forbundet gennem et tilsvarende net af korridorer og højhastigheds systemer.
Derfor mener jeg, at opførelsen af Beringstrædet Tunnelen – diskuteret siden det 19. århundrede og en visionær idé for mange, herunder Khrusjtjov, Kennedy og andre – vil åbne et nyt kapitel i menneskehedens historie. Det skyldes, at idéen ikke blot er en transport linje fra Alaska til den sibiriske kyst, en linje fra A til B, men selve kernen i korridor tænkningen. Det betyder for eksempel, at der på russisk side skal bygges omkring 4.000 km højhastighedsbane og omkring 2.000 km på canadisk og alaskansk side. Men det bliver kun én arterie i en bredere korridor, som også omfatter motorveje, energiproduktion og -distribution, telekommunikation osv. Grundlæggende åbner man de store områder i Nordamerika – i Canada og Alaska – og på russisk side i Fjernøsten, hvor store dele stadig er under permafrost, men hvor man kan finde alle elementer i Mendelejevs periodiske system. Hvis disse områder åbnes med den infrastruktur-tæthed, man normalt kun finder langs floder eller kystlinjer, kan produktiviteten i disse landmasser i sidste ende blive på niveau med de industrielle centre i verden i dag.
Det er også svaret på spørgsmålet om, hvem der skal betale for det. Nogle eksperter – hvoraf enkelte taler om kort tid – har påpeget, at projektet kan tjene sig selv ind på kun ca. 15 år. Elon Musk, som har meddelt, at hans boremaskiner faktisk kan være de instrumenter, der skaber denne tunnel, har sagt, at den kan bygges på otte år for 8 milliarder dollars. Men det potentiale for økonomisk produktivitet og velstand, den åbner for, er gigantisk. Det er sandsynligvis det største infrastrukturprojekt nogensinde, fordi konsekvenserne er enorme for alle lande, der i dag er fattige på råstoffer og energi, men som kan deltage. I de seneste år har præsident Putin og andre inviteret lande til at deltage i Vladivostok Economic Forum, fordi investeringerne i udviklingen af dette område er så store, at der er plads til alle, som vil være med.
Jeg ser det som en utrolig vigtig udvikling, og – som sagt – med et fredsskabende aspekt. Man kan se det på den debat, der raser i vestlige medier netop nu. Præsident Trump blev spurgt om projektet på en pressekonference og sagde, at det måske ikke sker, at han mødes med præsident Putin i Budapest i slutningen af måneden. Medierne erklærede straks, at projektet var dødt. De gengav ikke fortsættelsen af hans sætning, hvor han sagde, at ting sker meget hurtigt, så han ikke ved, hvad der vil ske; at man ville blive informeret inden for to dage. Udenrigsminister Lavrov sagde, at samtalerne fortsætter med udenrigsminister Rubio. Der er ingen tegn på, at projektet er aflyst, men de vestlige medier gik i fuld hysterisk dækning og udråbte det som afsluttet. Det er helt forkert, og jeg tror, det vil vise sig at være fuldstændig latterligt.
Konteksten bliver naturligvis tydeligere, når man lytter til, hvad chefen for den russiske udenrigsefterretningstjeneste, Sergey Naryshkin, sagde: at Rusland har beviser for, at NATO-landene fuldt ud forbereder sig på krig mod Rusland, og at de er i gang med en kampagne for at overbevise deres befolkninger om, at en sådan krig er uundgåelig.
Jeg kan kun bekræfte, at mediekampagnerne i Tyskland er helt utrolige, og forsvarsminister Pistorius siger, at Tyskland skal være klar til krig – det er, efter min mening, helt forkert. Men jeg er overbevist om, at hvis Beringstrædet Tunnelen besluttes og bygges, vil historiens momentum være på fredsmagernes side, og det vil i sidste ende påvirke alle, også europæerne.
Jeg vil tilføje et lille håb om, at Europa ikke forbliver fjendtligt indstillet, men erkender, at dets egne interesser ligger i at deltage i projektet – ikke mindst fordi navnet Bering tilhører en dansker, Vitus Jonassen Bering (1681-1741), som af Peter den Store fik til opgave at lede den første Kamchatka-ekspedition for at undersøge og kortlægge, om Rusland var forbundet med Amerika. Han udarbejdede faktisk utroligt præcise kort, og derfor bærer Beringstrædet hans navn. Lad os tage det som et lille, håbefuldt tegn på, at også Europa vil indtage en positiv holdning. Jeg vil slutte her og blot udtrykke min store optimisme for dette perspektiv.
Afsluttende bemærkninger
Tak til alle talerne. Jeg har også lært meget. Én ting, som Dr. Spencer sagde, gjorde mig meget bekymret: at AI og atomvåben ikke kan eksistere side om side. Det er en skræmmende tanke. Husk, at Israels angreb på Iran i juni var baseret på oplysninger fra et AI-program fra Palantir, som blev givet til Det Internationale Atomenergiagentur, og som dannede grundlag for vurderingen af den såkaldte status for iranske atomvåben. Fem dage senere blev oplysningerne trukket tilbage, fordi de viste sig at være falske – de byggede ikke på fakta, men på en algoritme – og skaden var sket. Her var der kun tale om konventionelle våben; forestil jer, hvis atomvåben havde været involveret. Denne episode understreger den absolutte nødvendighed af at skifte kurs.
Denne vision er også vigtig i lyset af den tyske økonom Friedrich List – som i øvrigt påvirkede grev Witte og mange andre, og hvor Rusland har en vis tradition. Han mente, at hvis infrastrukturen med tiden voksede til et planetarisk netværk, der forbandt alle kontinenter og lande, ville det danne grundlag for en fuldstændig ændring i folks mentalitet og konsolidere verdensfreden. Det er præcis, hvad idéen om Verdenslandbroen står for. I begyndelsen tænker folk altid: »Åh, man kan ikke køre med jernbane hurtigere end 30 km/t, ellers dør alle af et hjerteanfald.« I dag bygger man maglev-tog i Kina, der kører 600 km/t, og der planlægges banesløjfer, der kan nå 1.000 km/t. Infrastruktur, der forbinder mennesker og ændrer mentaliteten ved at få os til at vokse sammen som én menneskehed, kan overvinde geopolitikken og få os til at forstå, at vi virkelig sidder i samme båd. Beringstrædet Tunnelen er et vigtigt skridt i den retning. Måske bør vi fortsætte denne diskussion om nogle uger eller måneder og forhåbentlig udbrede den bredt, så flere kan støtte den.

