14. oktober 2015 – Moskva er »kategorisk uenig« i den hollandske havarirapport om MH17, sagde Oleg Storchevoy, vicechef for Rosaviatsiya, Ruslands nationale tilsyn for civil lufttrafik, i går, og karakteriserede kommissionens konklusioner som »fundamentalt forkerte«. DSB, den officielle hollandske organisation, der fik ordre til at undersøge flyulykken den 17. juli 2014, udsendte sin slutrapport i går.
For det første sagde Rosaviatsiya, at det »støtter den hollandske havarikommissions konklusion om, at den ukrainske side har det fulde ansvar for ikke at lukke luftrummet midt i militæraktiviteterne, der kunne udgøre en potentiel fare for den civile flytrafik«. DSB, den hollandske organisation, der fik opgaven at undersøge ulykken, rapporterede, at flyet syntes at være blevet ramt af et jord-til-luft-missil og erklærede, at mindst 16 militærfly og -helikoptere var blevet skudt ned i det østlige Ukraine i månederne forud for MH17-ulykken.
For det andet rapporterede Rosaviatsiya-tilsynsmyndigheden, at »ukrainske myndigheder ikke sikrede koordinering mellem militære myndigheder og myndigheden for flytrafik for at sikre sikker flyvning.
For det tredje anklagede Rosaviatsiya, at, ved det første møde hævdedes det, uden beviser, at MH17 var blevet ramt af en BUK-1 missiltype, der var affyret fra byen Snizhne. Beviset var angiveligt et bueformet element, der skulle være blevet fundet. Dette var en forud aftalt version af begivenhederne, sagde Storchevoy. Det pågældende element var sandsynligvis plantet, anklagede Rosaviatsiya og bemærkede, at de virkelige kemiske stoffer, som en eksplosion af et BUK-missil efterlader, slet ikke stemmer overens med de data, som den hollandske rapport fremlægger.
Iflg. den hollandske havarikommissions rapport styrtede MH17 ned som følge af et 9N314M-model sprænghoved, båret af et missil i serien 9M38, der blev affyret et sted inden for et areal på 320 km2 i Østukraine; rapporten specificerede ikke, hvem, der var ansvarlig for affyringen.
Den russiske producent af forsvarssystemer Almaz-Antey fremlagde også sine egne undersøgelsesresultater, der fandt, at det missil, der nedskød MH17, kun kunne have været en model af missilerne i 9M38-serien, der blev taget ud af tjeneste i den russiske hær i 2011; de konkluderede også, at missilet blev lanceret fra regionen Zaroshchenske, der dengang var under Kijevs kontrol.
Rusland vil bruge sin ret til at indlede en fornyet undersøgelse af MH17-ulykken, sagde Storchevoy i dag til reportere. Rusland inviterede alle andre lande, ’der ikke finder det ligegyldigt at finde den sande årsag til tragedien’, til at vurdere Ruslands undersøgelsesresultater.