3. dec., 2017 – Straks efter den meget succesfulde, internationale Schiller Institut-konference i Bad Soden, Tyskland, var forkvinde og stifter af Schiller Instituttet, Helga Zepp-LaRouche, én af hovedtalerne på en konference den 29. nov. i Zhuhai, Guangdong, Forum for det 21. Århundredes Maritime Silkevej, om international kommunikation og kinesiske (Guangdong) selskaber, der går globale. Forummet er arrangeret af Guangdongs provinsregering, og på forummet talte nationale og regionale regeringsrepræsentanter, ledere af erhvervssamfundet og diverse organisationsfolk fra Kina, Asien, USA, Europa og Afrika. Konferencen var tydeligvis inspireret af »Den Nye Silkevejsånd« og en atmosfære af optimistisk afgang, der i den grad mangler i Vesten.
Zepp-LaRouches tale, med titlen, »Bælte & Vej Initiativet og en dialog mellem kulturer, baseret på deres højere udtryk«, blev vel modtaget.
En del af forummets program var besøget til Zhuhai City Planlægningscenter, en udstilling af det overordnede design bag industrizonerne i Zhuhai og den omgivende region, »byplanlægning, når den er bedst«, som en af deltagerne bemærkede. Udstillingen reflekterer præcis de principper, som Lyndon LaRouche har skitseret mht. principper for modulopbygning og foreningen af maksimal effektivitet og menneskelige betingelser og skøn arkitektur.
Turens højdepunkt var besøget til Hong Kong-Zhuhai-Macao-broen, der forbinder Hong Kong på østbredden af Perleflodens delta med Zhuhai og Macao på vestbredden. Denne HKZM-bro er den længste hovedvej over vand i Kina, og med sine 55 km inkluderer den hovedbroprojektet med 29,6 km, tre faciliteter ved grænseovergange i Hong Kong, Zhuhai og Macao, samt tre udfaldsveje til disse tre regioner. Broen er næsten færdig efter kun otte års byggetid, og fremkaldte 120 patenter på banebrydende, teknisk kunnen. »Vi står på en afgørende del af Verdenslandbroen«, kommenterede Helga Zepp-LaRouche.
En anden gren af turen inkluderede Guangzhou, Guangdongs hovedstad, om hvilken delegationen fra Schiller Instituttet var enige i, at den demonstrerer, at den mest moderne arkitektur kan være smuk, og dette er et meget slående tilfælde, hvor byens nye del er smukkere end den gamle og reflekterer en orientering mod befolkningens velbefindende.